PaveScan RDM (Asfalt scaning)

Ved asfaltering er det et gjentakende problem at pakningsgraden blir dårlig og at kvaliteten på veier og fortauer derfor forverres kraftig.

PaveScan RDM (Asfalt scaning)

Det unike Pavescan-verktøyet løser enkelt asfaltanalyser ved å utføre hulromålinger direkte på stedet og spesifisere komprimeringsgraden til asfalten. Det unike med dette er at du umiddelbart får informasjon om steder med dårligere hulrom i det nye belegget, og nøyaktig spesifikasjon av hvor på overflaten kvaliteten er mangelfull.

Ved å oppdage på et tidlig tidspunkt nøyaktig hvor kvalitetsmangler er funnet i asfaltoverflaten, er det mulig å unngå at blant annet steinslipp og hjulspor.

Pavescan er en teknologi utviklet i USA for raskt å unngå de store kostnadene som kan oppstå ved asfaltlegging.

Utstyret er enkelt å bruke og materialet som innsamles, er enkelt å analysere, noe som gjør Pavescan til et uslåelig verktøy for å oppdage kvalitetsvariasjoner allerede under leggingen av asfalten.

Data fra målingene kan deretter enkelt eksporteres og analyseres for å få et konsistent bilde av asfaltkvaliteten.

Brukerbeskrivelse og tekniske data:

Pave-skanneren måler variasjon i asfaltens tetthet og kan raskt indikere graden av komprimering av asfalten.

Takket være GPS-utstyret kan den lese nøyaktig hvilke overflater som måles.

Den måler et dielektrisk antall for å kunne identifisere uregelmessigheter i det nye belegget i sanntid. Det dielektriske tallet brukes til å korrelere prosentvise hulrom og tetthet i det nye belegget.

Ved å montere på tre antenner sammen med en bok, data og GPS på en bil eller vogn, er Pave Scan klar til bruk. Antennene har en styrke på 2 GHz / stykke, noe som betyr at du kan måle 3-4 centimeter inn i belegget. Når utstyret er montert på en bil, kan du raskt kjøre over den nylagte overflaten og ha data tilgjengelig innen få minutter. Hastigheten kan være så høy som 30 kilometer i timen, noe som betyr at tiden det tar å måle er minimal. Resultatet er rapportert i sanntid på opplæringsboken, så allerede mens du kjører, får du en indikasjon på risikoområder i asfalten.

Så snart du klikker på start i PDA, måler Pavescan automatisk den dielektriske verdien som er relatert til asfalten. De kritiske områdene i det nye dekket kan identifiseres direkte, og på denne måten kan brukeren se hvor kvaliteten på det nye dekket har mangler.

Pavescan tilbyr en komplett kartlegging av de nylagte asfaltflatene ved å korrelere det prosentvise hulrommets innhold med tettheten.

For å kartlegge det prosentvise ugyldige innholdet, må brukeren først bestemme hvor borekjernene skal tas for å kunne oppnå det dielektriske nummeret for asfaltbelegget, og deretter kan dielektriske tall enkelt konverteres til prosent av hult rominnhold i det aktuelle belegget.